  |
Solliciteren met een videoclip. |
 |
Een
videosollicitatie is vooral geschikt voor verkopers, adviseurs,
secretaresses, winkelpersoneel en receptionesten.
Voor wie origineel uit
de hoek wil komen bij een sollicitatie, heeft Curval een geschikte
oplossing. Het bedrijf coacht werkzoekenden bij het opnemen
van een professionele videoclip voor hun toekomstige werkgever.
De zaakvoerder
haalde de mosterd uit Canada.
Op de website van Curval kunnen zowel sollicitanten als bedrijven zich
voorstellen aan de hand van een videoboodschap. "De arbeidsmarkt is heel
concurrentieel," legt de zaakvoerder uit. "Dan komt het erop aan je te
onderscheiden van de rest. Solliciteren met een videoclip valt meer op
dan een standaardbrief en cv."
Curval richt zich ook
naar sollicitanten die moeilijker aan werk raken. "Werkgevers worden
vaak afgeschrikt door de leeftijd of de vreemd klinkende naam van een
sollicitant. Bij een videoclip concentreren bedrijven zich meer op de
boodschap van de werkzoekende," meent de zaakvoerder. "De kandidaat wordt
beoordeeld op de uitstraling, de manier van presenteren en andere
aspecten die belangrijk zijn voor de functie. Op die manier weet het
bedrijf onmiddellijk welk vlees het in de kuip heeft."
Volgens de zaakvoerder
vervangt de videofilm het sollicitatiegesprek niet, maar biedt het wel
een goede eerste indruk. "Voor werkgevers werkt deze vorm van werving en
selectie directer, sneller en voordeliger." De zaakvoerder geeft toe dat de
videoboodschap niet voor iedere functie werkt, maar bijvoorbeeld wel
geschikt is voor beroepsgroepen waar de persoonlijke presentatie
belangrijk is, zoals verkopers, accountmanagers, adviseurs,
secretaresses, stewardessen, winkelpersoneel en receptionisten.
Veel concurrentie heeft
Curval voorlopig niet. De jobsite Vacature.com lanceerde onlangs een
gelijkaardig initiatief, maar de zaakvoerder ziet belangrijke verschillen.
"Curval coacht de sollicitanten bij de opname van de videoclip, zodat ze
niet onvoorbereid aan de videopresentatie beginnen. We geven hen vooraf
allerlei tips." De videoboodschap wordt niet gemonteerd, zodat het
spontane karakter van de opname niet verloren gaat. "De kostprijs ligt
ook heel wat lager dan bij de concurrentie," besluit de zaakvoerder. Om de verplaatsingskosten te
beperken, vinden de opnames plaats op verschillende locaties, zoals
Diegem, Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Geel.
bron: Trends 6 april 2006 -
geschreven door MDV
back
|
 |
 |