Solliciteren
kan ook met videoclip.
Nieuwe techniek komt uit
Verenigde Staten overwaaien.
|
 |
Wie in de toekomst bijvoorbeeld als verkoper aan de bak wil komen, heeft
best geen cameravrees. Dat stelt de zaakvoerder van consultantsbureau
CURVAL uit Tervuren. Dat introduceert videoclips per e-mail als dé
nieuwe manier van solliciteren in België.
Uitstraling en
stressbestendigheid: het zijn maar enkele aspecten van een sollicitant
die de werkgever aan de hand van een per e-mail ingestuurde videoclip
kan inschatten. Daarom introduceert Curval in België de in het oog
springende sollicitatietechniek, die vanuit Amerika komt overwaaien. "Je
kan een sollicitant moeilijk dwingen plaats te nemen voor de camera.
Maar een werkgever kan een videoclip integreren in zijn
aanwervingprocedure, om een voorselectie voor een vacature te maken.
Zelf het initiatief voor zo'n filmpje nemen, is dan weer een originele
aanpak om je te verkopen. De eerste indruk is bij een sollicitatie
tenslotte heel belangrijk", zegt de zaakvoerder.
Dat werkgevers
meteen een beeld krijgen van de kandidaten, ziet hij als een voordeel
voor sommige werkzoekenden. "Schrikt een vreemde naam of een wat hoge
leeftijd in een sollicitatiebrief sommige werkgevers af, dan
concentreren die zich bij een videoboodschap toch wat op de sollicitant
te vertellen heeft. Een clip bestrijdt vooroordelen", aldus de
zaakvoerder.
De kostprijs voor de opname van een clip mag volgens hem
geďnteresseerden niet afschrikken. "Want we maken steeds op een
professionele manier een uniek beeld van de sollicitant. We volgen ook
bewust geen draaiboek, om de video zo spontaan mogelijk te houden."
VDAB positief
Voor de VDAB
Antwerpen is de sollicitatieclip niets nieuws. "Een tijdje geleden gaf
VDAB Limburg sollicitanten al de kans om zich op TV-Limburg voor te
stellen", weet communicatieverantwoordelijke Carry Van Middel. "Tot nu
toe hebben wij nog geen enkele vraag naar clipjes gekregen. VDAB kan
daar echter op inspelen, want voor de opname van gesimuleerde
sollicitatiegesprekken hebben we al een videocamera in huis."
De videoboodschap ziet zij niet als dé sollicitatietechniek van de
toekomst. "Een werkgever die op zoek is naar bijvoorbeeld verkopers, kan
aan zo'n clip iets hebben. Maar bij louter administratieve of technische
functies heeft het minder zin. Veel hangt ook af van de sollicitant.
Timide personen houden het beter bij een degelijk opgebouwde cv."
geschreven door Jan
Van De Poel
back
|