Annemie Peeters solliciteerde met een video om van sector te
veranderen. |
 |
WAT ?
U kunt een videosollicitatie opnemen en die plaatsen op de site van
het Belgische Curval. Ook bedrijven maken er gebruik van als eerste stap
in het rekruteringsproces.
VOORDEEL ?
Het is origineel: u zult zeker opvallen. Bovendien is het professioneler
dan de vaak ludieke video-cv's op YouTube en co.
NADEEL ?
Als het nieuwe ervan af is, verdwijnt het voordeel voor de sollicitant.
Vooral bedrijven zullen dan videosollicitaties gebruiken, om in de
eerste fase van het sollicitatieproces kandidaten te screenen.
VOOR WIE ?
Vooral voor jobs waarbij het belangrijk is om professioneel en vlot om
te gaan met klanten: verkopers, secretaresses, consultants ... Ook
handig voor bedrijven die veel kandidaten moeten screenen.
"Ik
solliciteerde met een video om van sector te veranderen."
Annemie Peeters solliciteerde met een video-cv omdat ze van sector
wou veranderen. Ze klopte daarvoor aan bij Curval, een Belgische pionier
in audiovisual employment services. Curval helpt de sollicitant om van
het filmpje professionele cv's te maken, die bedrijven kunnen
vergelijken. "Ik wou vorming geven en mensen begeleiden, maar had altijd
gewerkt voor ontwikkelings- en vredesorganisaties. Ik moest opvallen,
omdat mijn ervaring niet gelinkt was aan de job die ik zocht ... Met een
videosollicitatie kan je een veel directere boodschap brengen. Ik kon
mijn ervaring zo beter in de verf zetten dan op een papieren cv. De
werkgever krijgt door een video ook een beter beeld van de persoon,
waardoor de drempel verlaagt om iemand op gesprek uit te nodigen."
Haar huidige werkgever, De Kiem, een centrum voor beroepsopleiding voor
mensen met een handicap, vond de video-cv zo origineel dat het Annemie
Peeters uitnodigde voor een gesprek
Bron: Bizz magazine
mei 2007
back
|