T A L E N T  F O R  B U S I N E S S  

home - contact  


Solliciteren met een videoclip.

Een videosollicitatie is vooral geschikt voor verkopers, adviseurs, secretaresses, winkelpersoneel en receptionesten.

Voor wie origineel uit de hoek wil komen bij een sollicitatie, heeft Curval een geschikte oplossing. Het bedrijf coacht werkzoekenden bij het opnemen van een professionele videoclip voor hun toekomstige werkgever.

De zaakvoerder haalde de mosterd uit Canada.
Op de website van Curval kunnen zowel sollicitanten als bedrijven zich voorstellen aan de hand van een videoboodschap. "De arbeidsmarkt is heel concurrentieel," legt de zaakvoerder uit. "Dan komt het erop aan je te onderscheiden van de rest. Solliciteren met een videoclip valt meer op dan een standaardbrief en cv."

Curval richt zich ook naar sollicitanten die moeilijker aan werk raken. "Werkgevers worden vaak afgeschrikt door de leeftijd of de vreemd klinkende naam van een sollicitant. Bij een videoclip concentreren bedrijven zich meer op de boodschap van de werkzoekende," meent de zaakvoerder. "De kandidaat wordt beoordeeld op de uitstraling, de manier van presenteren en andere aspecten die belangrijk zijn voor de functie. Op die manier weet het bedrijf onmiddellijk welk vlees het in de kuip heeft."

Volgens de zaakvoerder vervangt de videofilm het sollicitatiegesprek niet, maar biedt het wel een goede eerste indruk. "Voor werkgevers werkt deze vorm van werving en selectie directer, sneller en voordeliger." De zaakvoerder geeft toe dat de videoboodschap niet voor iedere functie werkt, maar bijvoorbeeld wel geschikt is voor beroepsgroepen waar de persoonlijke presentatie belangrijk is, zoals verkopers, accountmanagers, adviseurs, secretaresses, stewardessen, winkelpersoneel en receptionisten.

Veel concurrentie heeft Curval voorlopig niet. De jobsite Vacature.com lanceerde onlangs een gelijkaardig initiatief, maar de zaakvoerder ziet belangrijke verschillen. "Curval coacht de sollicitanten bij de opname van de videoclip, zodat ze niet onvoorbereid aan de videopresentatie beginnen. We geven hen vooraf allerlei tips." De videoboodschap wordt niet gemonteerd, zodat het spontane karakter van de opname niet verloren gaat. "De kostprijs ligt ook heel wat lager dan bij de concurrentie," besluit de zaakvoerder. Om de verplaatsingskosten te beperken, vinden de opnames plaats op verschillende locaties, zoals Diegem, Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Geel.

bron: Trends 6 april 2006 - geschreven door MDV

back
 

 

webdesign by EDITUS