home - contact  


Solliciteren kan ook met videoclip.

Nieuwe techniek komt uit Verenigde Staten overwaaien.

Wie in de toekomst bijvoorbeeld als verkoper aan de bak wil komen, heeft best geen cameravrees. Dat stelt de zaakvoerder van consultantsbureau CURVAL uit Tervuren. Dat introduceert videoclips per e-mail als dé nieuwe manier van solliciteren in België.

Uitstraling en stressbestendigheid: het zijn maar enkele aspecten van een sollicitant die de werkgever aan de hand van een per e-mail ingestuurde videoclip kan inschatten. Daarom introduceert Curval in België de in het oog springende sollicitatietechniek, die vanuit Amerika komt overwaaien. "Je kan een sollicitant moeilijk dwingen plaats te nemen voor de camera. Maar een werkgever kan een videoclip integreren in zijn aanwervingprocedure, om een voorselectie voor een vacature te maken. Zelf het initiatief voor zo'n filmpje nemen, is dan weer een originele aanpak om je te verkopen. De eerste indruk is bij een sollicitatie tenslotte heel belangrijk", zegt de zaakvoerder.

Dat werkgevers meteen een beeld krijgen van de kandidaten, ziet hij als een voordeel voor sommige werkzoekenden. "Schrikt een vreemde naam of een wat hoge leeftijd in een sollicitatiebrief sommige werkgevers af, dan concentreren die zich bij een videoboodschap toch wat op de sollicitant te vertellen heeft. Een clip bestrijdt vooroordelen", aldus de zaakvoerder.
De kostprijs voor de opname van een clip mag volgens hem geďnteresseerden niet afschrikken. "Want we maken steeds op een professionele manier een uniek beeld van de sollicitant. We volgen ook bewust geen draaiboek, om de video zo spontaan mogelijk te houden."

VDAB positief

Voor de VDAB Antwerpen is de sollicitatieclip niets nieuws. "Een tijdje geleden gaf VDAB Limburg sollicitanten al de kans om zich op TV-Limburg voor te stellen", weet communicatieverantwoordelijke Carry Van Middel. "Tot nu toe hebben wij nog geen enkele vraag naar clipjes gekregen. VDAB kan daar echter op inspelen, want voor de opname van gesimuleerde sollicitatiegesprekken hebben we al een videocamera in huis."
De videoboodschap ziet zij niet als dé sollicitatietechniek van de toekomst. "Een werkgever die op zoek is naar bijvoorbeeld verkopers, kan aan zo'n clip iets hebben. Maar bij louter administratieve of technische functies heeft het minder zin. Veel hangt ook af van de sollicitant. Timide personen houden het beter bij een degelijk opgebouwde cv."

geschreven door Jan Van De Poel

back
 

 

webdesign by EDITUS